الأحد، 24 أبريل 2016

Eslam 2

سبحانك ربي ما اعظمك

فأما " المطعون " فهو الذي يموت في الطاعون ،
كما في الرواية الأخرى : " الطاعون شهادة لكل مسلم " .
،
وأما " المبطون " فهو صاحب داء البطن , وهو الإسهال ،
قال القاضي : وقيل : هو الذي به الاستسقاء وانتفاخ البطن ,
وقيل : هو الذي تشتكي بطنه , وقيل : هو الذي يموت بداء بطنه مطلقا .
،
وأما " الغرق " فهو الذي يموت غريقا في الماء ،
و " صاحب الهدم " من يموت تحته ,
و " صاحب ذات الجنب " معروف , وهي قرحة تكون في الجنب باطنا ،
و " الحريق " الذي يموت بحريق النار ،
وأما " المرأة تموت بجَمع "

"

Eslam

" كُلُّ ابْنِ آدَمَ خَطَّاءٌ ، وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ " [1]

والسهو والتقصير من طبع الإنسان..
ومن رحمة الله بهذا الإنسان الضعيف..
أن يفتح له باب التوبة..
وأمره بالإنابة إليه... والإقبال عليه..
كلما غلبته الذنوب ولوثته المعاصي..
ولولا ذلك لوقع الإنسان في حرج شديد..
وقصرت همته عن طلب التقرب من ربه..
وانقطع رجاؤه من عفوه ومغفرته.

اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْـلَمُ سِرَّنَا وعَلَانِيَّتَنَا .. فَتَقَـبَّلْ مَعْـذِرَتَنَا،
وتَعْـلَمُ حَاجَتَنَا .. فَأَعْـطِـنَا سُؤَالَنَا،
وتَعْـلَمُ مَا فِي نُفُـوسِنَا .. فَاغْـفِـرْ لَنَا ذُنُوبَنَا

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لنَا مَا قَدَّمْنَا ومَا أَخَّرَنَا ومَا أَسْرَرَنَا ومَا أَعْلَنَّا ومَا أَنْتَ بِهِ أَعْلَمُ مِنَّا
أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ لاَ إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ

Food

حاجه جنان
يمى يمى

المقادير
كيلو إلا ربع مكرونة أقلام - 2 ملعقة كبيرة زيت - 1/2 كيلو صدور دجاج مقطعة مكعبات صغيرة - 3 ملعقة كبيرة بهارات الفاهيتا - 2 بصلة كبيرة مقطعة شرائح - 1/4 كيلو فلفل ألوان مقطع شرائح - 4 فصوص ثوم مفروم - 1/2 كوب كريمة طبخ - 2 ملعقة صغيرة صويا صوص - ربع كوب عصير ليمون - 1/2 كوب طماطم مقشرة ومقطعة مكعبات - ثمرة فلفل أخضر حار ( حسب الرغبة ) - ملح وفلفل أسود - ربع كوب مرقة دجاج
وبس

الطريقة

اسلقى المكرونة ثم صفيها وضعيها فى طبق
تبلي الدجاج بالملح والفلفل ونصف بهارات الفاهيتا وعصير الليمون والقليل من الصويا صوص ويفضل تركها ليلة كاملة
شوحي البصل في ملعقة زيت إلى أن يذبل ثم ضعي الثوم و ضيفى الدجاج حتى يستوى تماما مع التقليب مع إضافة القليل من مرق الدجاج إذا لزم الامر وضعى الفلفل الألوان و الطماطم المقطعة والملح والفلفل وبقية بهارات الفاهيتا والصويا صوص ،ملعقة من عصير الليمون وقلبي لمدة 10 دقائق ثم اتركيها على جنب وضيفي الكريمة لخليط الفلفل والطماطم ثم صبى الخليط على المكرونة فورا وقلبيها 5 دقائق وعلى النار ويلتصق الطعم بالمكرونة وصبى الخليط فى صينية فرن تحت الشواية.

House


وصفه جنان

3 كوب دقيق-3 كوب لبن-3بيضات-2ملعقة صغيره ملح-2ملعقة صغيره فلفل الأسود-نصف كيلو لحم مفروم-بصله كبيره مبشوره-زيت-جبية موزاريلا-2ملعقة خل-2ملعقة صلصة-مكعب مرقة دجاج
الطريقة
عصى اللحمة المفرومة عادى جدا
ضعي في الخلاط كل كمية الدقيق و اللبن و البيض و الملح و الفلفل وإضربي ليكون خليط ناعم وفى طاسه صغيره و إمسحيها بقليل جدا من الزيت ومغرفة إملئي نصفها بخليط الكانيلوني ونزليه في الطاسه وإتركية قليلا ثم يستوى وإقلبيه بشوكة ثم ضعيها في طبق وكملي حتى إنتهاء كمية الكانيلوني إحرصي أن تكون قطعة الكانيلوني الواحده متوسطة و غير سميكه
وحضري الصوص
ضعي ملعقتين من الصلصه مع مكعب المرق و قليل من الزيت قلبيهم ثم أضيفي تلت تربع كوب من المياه وخذى واحدة من الكانيلوني و قومي بحشوها باللحم المفروم ثم لفيه وإحرصي أن تكون كمية اللحم المفروم مناسبة و ليست كثيره جدا واعملى نفس الخطوات لكمية الكانيلوني التي قمتي بتحضيرها
ثم ضعى الكانيلوني في صينيةبايركس لكن إحرصي أن لا يكون هناك مسافات بين الكانيلوني حتى لا يفك و يخرج منه اللحم المفروم ثم ضعي الصوص ودخلي الصينية فرن متوسط الحرارة لمدة ربع ساعة وضعي الجبن الموزاريلا على الوجه ودخليها الفرن مره أخرى لتسيح وقدمية فورا لكن إنتظري قليلا قبل تقطيعه علشان يكون متماسك عند التقديم

Hand med

فستان جميل اوووى وتحفه
صنع هاند ميد
الجزء العلوى شغل يدوى كروشيه  بياخد وقت كتير اووووى بس ماشاء الله تحفه ف اللبس . والشكل كمان فوق الرائع بيتعمل لاى سن من عمر شهر ل 15 سنه . والجزء السفلي شغل دانتل . بيدى شكل رائع وجميل اووى ف اللبس.
البنات بتتجنن عليه والوانه جميله ورائعه . متوفر منه كل المقاسات والاشكال والالوان والخامات نضيفه ومستورده .

The wife


انا زوجه وأم لثلاث بنات للقدر في آخر مره ولادة حصل لي مشكله في الرحم تمنعني اني اخلف تاني لو حملت الحمل فيه خطوره ويعرضني للموت وده كلام دكاترة كتير المهم بعد ما بنتي التالتة بلغت 4 سنوات جوزي اتجوز واحده تانيه طبعا بحجه انها تخلف له ولد وبالفعل ربنا رزقه بولدين وبنت في 3 سنوات بعد زواج زوجي كانت حياتنا مستقرة الي حد ما لكن من حوالي سنه من اصل 4 سنوات من زواج زوجي بدءت علاقتنا تتوتر وبدءت المشاكل تزيد لدرجه انه طلقني مره وطبعا السبب معروف وجودي انا وضره في مكان واحد واستفزاز علي أعلي مستوي لفرق التعليم حيث أنها بصمجيه ما دخلتش مدارس أصلا المهم الخلافات وصلت بيني وبين زوجي لمرحلة مسدودة ومعايا بنتين في مرحله المراهقة وطفلة 9 سنوات لكن انا خلاص مش قادره أتحمل اكتر من كده الوضع في منتهي الإهانة وانا أخدت قرار الانفصال لكن ولادي مش هيكونوا معايا  يعني هختار بين اني أوفر صحتي وأكرم نفسي واعيش حياه خاليه من الأمراض وما بين ولادي وانا مش عارفه اختار ايه ولادي انا صعبانه عليهم لاني فعلا اتبهدلت ونفسي تهم تعبانه لأنهم شايفين أمهم بتتهان جوزي حب مراته التانيه والنهار صرح لي وقال لي أنا مش هقدر اخللي اتنيين ستات معايا ويا ريت تروحي لاهلك هو اختارها هي وانا مختاره اختار مين ولادي واعيش مهانه ولا نفسي وولادي يعيشوا بعيد عني يا ريت تفيدوني برأيكم مع العلم اني يشتغل وعندي دخل ثابت مرتب عادي وعندي مكان أعيش فيه ويا ريت تدعوا ربنا يخلص لي حقي لأن فعلا جوزي ظلمني انا كنت عايزه أعيش بما يرضي الله لكن هو مش عاجبه كده( لله المشتكي)
جوزي انسان متعلم ومركز مرموق
وانا في مركز كويس في عملي